Kannanotto 28.5.2024

28.5.2024

Kannanotto kirjalliseen kysymykseen eduskunnassa 24.05.2024 esteettisten pistoshoitojen sääntelystä

Hyvä sosiaali- ja terveysvaliokunta, sosiaali- ja terveysministeriö, työelämä- ja tasa-arvovaliokunta, työ- ja elinkeinoministeriö ja Kokoomuksen eduskuntaryhmän johto sekä kansanedustaja Pia Kauma

Aihe: Kannanotto kansanedustaja Pia Kauman 24.5.2024 eduskunnalle tekemään kirjalliseen kysymykseen esteettisten pistoshoitojen sääntelystä

Kokoomuksen kansanedustajan ja eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan Pia Kauman kirjallinen kysymys esteettisten pistoshoitojen sääntelystä ja kuluttajasuojan parantamisesta on varmasti aiheellinen.

Kuitenkin harmillisesti Petteri Orpon hallituksen ohjelmassa esteettiset hoidot on yhdistetty saman lainsäädäntöselvityksen alle vaihtoehtohoitojen kanssa.

Esteettisissä pistoshoidoissa ruiskutetaan ihon alle kemiallisia aineita, joiden vaikutuksesta saadaan aikaan haluttu esteettinen lopputulos. Niinpä esteettisillä pistoshoidoilla ei ole mitään tekemistä täydentävien ja vaihtoehtoisten hoitojen kanssa. Lainsäädännön pitää perustua tosiasioihin, samalla lailla ei voi säädellä kahta täysin erilaista toimialaa.

Esteettisten pistoshoitojen riskit liittyvät nimenomaan ihon alle ruiskutettaviin kemikaaleihin, joilla saadaan haluttu esteettinen tulos. Koska täydentävien ja vaihtoehtoisten hoitojen tavoite ei ole esteettinen lopputulos vaan ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, ne tulee erotella omaksi selvitys- ja lainsäädäntöprosessiksi.

Huomioitava on myös, että sosiaali- ja terveysministeriössä on valmisteilla täydentäviä ja vaihtoehtoisia hoitomuotoja koskeva toimialaselvitys. Ilman sitä täydentäviä ja vaihtoehtoisia hoitomuotoja säätelevää lakia ei voi lähteä valmistelemaan.

Luontaishoitoalan Foorumi vaatii, että sosiaali- ja terveysvaliokunta, sosiaali- ja terveysministeriö, työelämä- ja tasa-arvovaliokunta ja työ- ja elinkeinoministeriö käsittelevät esteettisten pistoshoitojen sääntelyn tarpeen erillisenä asiana, jolla ei ole mitään tekemistä täydentävien ja vaihtoehtoisten hoitojen kanssa.

Täydentävistä ja vaihtoehtoisista hoitomuodoista saatte lisätietoa infopaketista, jonka olemme lähettäneet 13.12.2020 kansanedustajille:

Anu Wikström, sihteeri

Sähköposti: info(at)luontaishoitoala.fi

X: https://x.com/LuontaisFoorumi

Kannanotto alla pdf-tiedostona.

Kansanedustaja Pia Kauman 24.5.2024 tekemä kirjallinen kysymys eduskunnassa esteettisten pistoshoitojen sääntelystä ja sen käsittelytiedot.