Kuluttajaliitto
26.4.2021
Vieraskynä: Monet kokevat saavansa apua täydentävistä hoidoista – lisää tutkimustietoa tarvitaan avoimen keskustelun tueksi
Kuluttajaliitto julkaisi verkkosivuillaan 26.4.2021 terveystutkija ja tietokirjoittaja Pauliina Aarvan (YTT) blogikirjoituksen, jossa hän sanoo mm.
Suomalaisista tai heidän perheenjäsenistään valtaosa on joskus käyttänyt jotakin täydentävää hoitoa. Vuosittain niitä valitsee keskimäärin 26% eurooppalaisista, suomalaisista hieman suurempi joukko. Kuluttajat maksavat ne kokonaan itse. Esimerkiksi akupunktiota on joskus käyttänyt 28% suomalaisista ja heistä 72% ilmoitti saaneensa apua. Monien hoitojen vaikuttavuudesta on tehty myös vertailevia hoitotutkimuksia. Akupunktion tehosta on tutkimusnäyttöä mm. migreeniin, niska- ja alaselkäkipuihin ja moniin muihin vaivoihin.
Hoitojen käyttäjät – – hyödyntävät rinnakkain vakiintuneita terveyspalveluja ja täydentäviä hoitoja. Lääketieteellisten hoitojen korvaaminen täydentävillä hoidoilla on harvinaista. Useimmiten hoitoihin turvautumisen syy on terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja elämänlaadun parantaminen. Monet kuluttajat kokevat tarvitsevansa pehmeitä ja luonnonmukaisia keinoja, kuten kehoon ja mieleen samanaikaisesti vaikuttavia metodeja, esimerkiksi osteopatiaa, vyöhyketerapiaa ja tanssiterapiaa lievittämään kipuja ja oireita.
1.4.2021
Kuluttajaliiton vastaus
Hei Ilkka,
Kiitos yhteydenotostasi. Kuittaan viestin vastaanotetuksi, sekä vastaan pääsihteerimme Juha Beurling-Pomoellin puolesta. Otamme aina kuluttajilta ja sidosryhmiltä tulleen palautteen huomioon. Olemmekin aiemmin tänään tarkentaneet tekstiä mm. lisäämällä lähdeviitteet ja vastanneet yleisimpiin meille esitettyihin kysymyksiin. Näihin pääset tutustumaan täällä: https://www.kuluttajaliitto.fi/blog/2021/03/24/vaihtoehtohoitojen-turvallisuuskysymykset-otettava-vakavasti/
Uskomushoito-termiin reagoimme palautteen perusteella jo 29.3. korvaten sen vaihtoehtohoito-sanalla. Kuluttajaliitto ei näe syytä uskomushoito-termin käytölle, vaan myös me toivomme terminologian yhdenmukaistamista tulevaisuudessa. Huomioittehan kuitenkin, että muun muassa turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES käyttää käsitettä ”vaihtoehto- ja uskomushoito” ja termi esiintyy yleisesti muuallakin, kuten hallitusohjelmakirjauksessa.
Tiedot kuluttajilta viranomaisille tehdyistä ilmoituksista olemme saaneet kahdenkeskisissä taustakeskusteluissa eri alaa valvovien ja seuraavien tahojen asiantuntijoiden kanssa. Henkilökohtaiset tiedonannot ovat luonteeltaan luottamuksellisia ja odotamme parhaillaan julkaisulupia tiedoille. Toivottavasti asia selviää pian pääsiäisen jälkeen, myös omana toiveenamme toki on tietojen julkisuus ja läpinäkyvyys.
Tapaaminen sopii meille oikein hyvin ja käymme mielellämme keskustelua aiheesta. Teams-tapaaminen lienee parhain tällä hetkellä. Ehdotammekin jo seuraavaa aikaa: 13.4. jokin aika klo 10-15 välillä. Mikäli aikahaarukka ei sovi, voit ehdottaa vapaasti muita sopivia aikoja.
Rauhallista pääsiäisen aikaa!
ystävällisin terveisin,
Paula Pessi
Paula Pessi | viestintäpäällikkö
Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry, Ritarikatu 1 B, 00170 Helsinki
1.4.2021
Kuluttajaliitolle 1.4.2021 lähetetty lisätietopyyntö
Luontaishoitoalan Foorumi ry pyytää Kuluttajaliitolta (Anni Saarelta) lisätietoja siitä,
1. mistä Kuluttajaliiton esittämä tieto siitä, että täydentävistä hoidoista tehdään usein ilmoituksia valvontaviranomaiselle, on peräisin?
2. kuinka paljon täydentävien hoitojen elinkeinonharjoittajista tehdään ilmoituksia valvontaviranomaiselle ja lisäksi tietoa siitä kenelle viranomaiselle nämä ilmoitukset on tehty ja ovatko ilmoitukset johtaneet toimenpiteisiin.
Lue koko lisätietopyyntö alasivulta
1.4.2021
Kuluttajaliiton blogi
Kuluttajaliitto julkaisi 24.3.2021 blogiartikkelin "Vaihtoehtohoitojen turvallisuuskysymykset otettava vakavasti", jossa avustava lakimies Anni Saari esittää merkillisen väitteen:
"Kuluttajille myydään erilaisia vaihtoehtohoitoja, joita markkinoidaan harhaanjohtavilla väitteillä. Pahimmassa tapauksessa kyseessä on puhdas huijaus. Monet vaihtoehtoisista hoidoista ovatkin eräiltä osin lainsäädännöllisesti harmaata aluetta. Myös valvontaviranomaiset saavat näistä usein ilmoituksia"
Kuluttajaliitto on muuttanut alkuperäistä artikkelia useamman kerran saamiensa kommenttien perusteella. Alla olevassa tiedostossa on artikkelin teksti 31.3.2021 näkyneessä muodossa.